דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נדחתה טענת יבואן - שימשתי כגורם פורמאלי בלבד 

מאת    [ 30/08/2009 ]

מילים במאמר: 506   [ נצפה 2392 פעמים ]


עו"ד גיל נדל, מורן שמילוביץ'

במקרה שהובא בפני בית המשפט השלום בחיפה, עלתה שאלה הנוגעת למצב שבו יבואן מציב עצמו בחזית התקשרות עסקית בין שני צדדים, כאשר חלקו בעסקה הינו, למעשה, "פורמאלי" בלבד.

מדובר בחברה בריטית שעסקה, בין היתר, בייצור ושיווק שמנים ומוצרי סיכה. מבחינה פורמאלית, בין החברה הבריטית בין היבואן הישראלי הייתה התקשרות עסקית, אשר נוצרה באמצעות ובסיוע חברת שמנים ישראלית. חברת השמנים הישראלית הייתה מזמינה עבור היבואן הישראלי סחורה מהחברה הבריטית, וההזמנה התבצעה בדרך של העברת ההזמנה בפקס או בדואר. לאחר שנערכו מסמכי ההזמנה וצורפו אליהם חשבונות הפרופורמה, היה היבואן הישראלי חותם על ההזמנה והזמנה זו נשלחת בחזרה לחברה הבריטית. לאחר סיום ההזמנה החברה הבריטית נוהגת לשלוח בדואר את החשבונית המקורית.

בפועל, ומאחורי הקלעים ההתנהלות הייתה, למעשה, הפוכה. השמנים נועדו עבור החברה הישראלית, ומעורבותו של היבואן נדרשה אך ורק לאור העובדה כי לחברת השמנים הישראלית לא הייתה מסגרת כספית מתאימה, באופן שהיבואן שימש כגורם מממן הגובה עמלה מהעסקאות

לימים התגלע סכסוך בין החברה הבריטית לבין הצדדים הישראליים, ולטענת החברה הבריטית לא שולמו לה כספים המגיעים. החברה הבריטית תבעה את היבואן הישראלי, אשר מצידו הגיש הודעת צד ג' כנגד חברת השמנים הישראלית.

הסוגיה המרכזית שנידונה בפסק הדין הוא מה מעמדו של היבואן הישראלי, אשר מבחינה רשמית נחזה כגורם שעמד בחזית ההתקשרות מול החרבה האנגלית, אך מהבחינה המהותית שימש רק גורם מממן.

בית המשפט דחה את עמדת היבואן. בית המשפט ראה בהתנהגותו של היבואן הישראלי כמעוררת פליאה, שכן היבואן הישראלי מעמיד את עצמו בסיכון גדול ואין הוא מעורב בשום שלב בהתקשרות העסקית. אמנם, היבואן הישראלי טען כי החברה הישראלית זייפה את חתימתו על גבי אישור ההזמנה, אך בית המשפט דחה טענה זו, שכן התברר כי לאחר שנודע ליבואן הישראלי שהוגשה כנגדו תביעה על ידי החברה הבריטית, הוא פנה לחברה הישראלית לקבלת סיועה על אף שידע (לטענתו) כי זו זייפה את חתימתו. בנוסף, מצא בית משפט כי מסמכי ההזמנה הינם אמיתיים ואותנטיים, וכי היבואן אינו אמין. בהתאם לכך, קבע בית המשפט כי היבואן הישראלי הציב את עצמו בחזית ההתקשרות בין הצדדים מתוך מטרה להפיק רווח ובכך קשר את עצמו לעסקאות ואין הוא יכול להתנער מחובתו. לפיכך, חייב בית המשפט את היבואן הישראלי בתשלום עבור הסחורה שיובאה (סכום של למעלה מ - 450,000 ש"ח, וכן 60,000 ש"ח הוצאות משפט), אך השאיר מקום ליבואן לתבוע את כספו בחזרה מידי חברת השמנים הישראלית.

ת"א 10359/06 Paterson Enterprises LTD - Morris Lubricantsנ' ליאור ברוורמן, לא צוינו שמות ב"כ הצדדים.

בשולי הדברים נציין כי התופעה לפיה היבוא נעשה על שם גורם מסוים, למרות שהוא אינו הצד שמהותית רוכש את הסחורה רווחת בסחר החוץ, באותם מקרים שבהם, למשל, ליבואן ה"פורמאלי" קיים אישור יבוא מהרשות הרלבנטית בעוד שלרוכש אין אישור כזה, והוא מבקש לעשות שימוש באישור יבואן. פסק הדין מציג תמרור הכוונה ברור ביותר בעניין זה - היבואן לא יוכל להתנער מאחריות וממעמדו, רק בטענה של "שימשתי כגורם פורמאלי בלבד".


האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

עו"ד גיל נדל עוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il.

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב